Nieuwsbrief 8: september 2015

Nieuwsbrief nr 8.

September 2015

 

1.

Algemeen.

“Hij is weer voorbij die mooie zomer”. Al viel het weer zo nu en dan wel ff tegen.

Geleidelijk zijn de schepen die in de zomermaanden Leeuwarden hadden verlaten weer teruggekeerd. In de afgelopen zomermaanden is er op bestuurlijk gebied niet zo heel veel gebeurd, maar de VSL (het waken over uw belangen) moet weer worden opgestart en de eerste bestuursvergadering is al weer achter de rug.

  1. De vuilwaterboot

Mogelijk hebben jullie deze zomer de vuilwaterboot zien varen over de Friese wateren.
De vuilwaterboot is een varende dienst,om je vuilwatertank te legen op de plek waar je op dat moment bent. Verder geeft de bemanning informatie aan de (al dan niet tijdelijke) scheepsbewoners over de gevolgen van lozen op buitenwater. Dat lozen is overigens al een aantal jaren verboden.

Deze gratis service wordt verzorgd door de provincie Fryslan i.s.m de Marrekrite.

De vuilwatertank van bijna alle “gewone” (huur)schepen kon vanaf het begin al door de vuilwaterboot leeggezogen worden, maar sinds dit seizoen is de vuilwaterboot ook voorzien van een aansluiting vergelijkbaar met de Leeuwarder rioolaansluiting.
Ook onze varende woonschepen kunnen dus vuilwater wegpompen naar de vuilwaterboot, op vergelijkbare manier als naar het riool in de stad.

De vuilwaterboot heeft ook een aggregaat aan boord voor als je zelf geen of onvoldoende stroom hebt om de wegpompactie mee uit te voeren.

Onze voorzitter heeft dit seizoen verscheidene malen, naar volle tevredenheid, van deze nieuwe mogelijkheid gebruikgemaakt.

‘S ochtends rond een uur of half 10 bellen op dagen dat de boot actief is en aangeven waar je ligt, is doorgaans voldoende om je tank nog dezelfde dag te laten legen.

Een dag eerder bellen, is wellicht nog beter.
Tijdens het seizoen vaart de vuilwaterboot op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag en is dan bereikbaar via het mobiele nummer: 06-10357502.
3.

Volkskrant; 2 juni 2015.

Volgens de Volkskrant verdwijnt ons “varend erfgoed” in hoog tempo naar Engeland en andere Europese landen. De strenge regelgeving in Nederland (mbt Certificaat van Onderzoek, AIS, bouwvoorschiften, uitstoot, etc.) voor operationele binnenvaartschepen, regelgeving waaraan ook oude varende woonschepen (zelfs museale) moeten voldoen, drukt de prijzen in Nederland (maakt ze bijna onverkoopbaar) en dus aantrekkelijk voor buitenlandse kopers. Diverse organisaties, zoals de LVBHB (Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig) en ook de VSL proberen in overleg met de regelgevende instanties uitzonderingsposities te bewerkstelligen.

 

4.

De “Ambulant”; 3 juni 2015.

De Leeuwarder Courant schreef De strijd om de monumentale klipper “Ambulant” laait weer op”. De gebrs. Los hebben opnieuw beslag laten leggen op deze zeilklipper en de bankrekeningen van SKS-skutsjesilers Siete en Sietske Meeter. Hoe loopt dit af??

5.

De conceptregeling “ligplaatsenbeleid”; half juni 2015;

Of zoals de gemeente het noemt: “Beleid en regelgeving wonen, werken en recreëren op het water”. In de vorige Nieuwsbrief hebben we deze conceptregeling + ons commentaar daarop, uitgebreid behandeld. Op 12 juni 2015 hebben we ons commentaar met de gemeente besproken. Het was een positief overleg, maar vooralsnog geen reactie.

Gaat nu toch wel wat lang duren. We zullen nog maar eens bellen, want in die regeling worden heel belangrijke zaken voor de “waterwoners” vastgelegd.

 

6.

Inbraak in de Stânfries X; 22 Juli 2015

Die dag bemerkte Chris Borsten (voorzitter van de Stichting Museumhaven en buurman van de Stânfries) dat onbevoegden zich in het schip ophielden. Samen met omstanders lukte het om een 27-jarige Leeuwarder aan te houden en over te dragen aan de politie. Het bleek een bij de politie bekende veelpleger te zijn. Samen met anderen (die helaas wisten te ontkomen) had hij zich tegoed gedaan aan wat bier en limonade aanwezig in het schip. Er is aangifte gedaan.

 

7.

Ongeluk / aanvaring bij de Noorderbrug; 27 augustus 2015

Uit Leeuwarder Courant.

Het Groninger vlaggenschip ‘Voorwaarts Voorwaarts’ is vandaag vast komen te zitten in de Noorderbrug in de Noorderstadsgracht in Leeuwarden.Het schip bleef met de verstaging achter het opgehaalde brugdek zitten. Beide masten braken af. De schipper is gewond geraakt (2 gebroken ribben) en per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis. Het andere bemanningslid is ongedeerd gebleven.

 

Reactie VSL

Het bestuur van de VSL heeft hierop onmiddellijk gereageerd met een brief aan de gemeente Leeuwarden.

Samengevat kort de VSL-reactie er op neer dat:

  1. a) dit zeker geen geisoleerd geval is; van brugwachters en collega-schippers hebben we vernomen dat in de afgelopen jaren minimaal 10 (bijna) ongelukken met deze brug zijn gebeurd
  2. b) de Noorderbrug gaat, niet helemaal verticaal open en de doorvaart is vrij smal.
    Zeker als de wind wat ongelukkig staat, kan het snel gebeuren dat zeilschepen met hun verstaging blijven hangen aan uitsteeksels aan de onderkant van de brug.
  3. c) er is al jaren geleden aan de gemeente aangegeven dat er relatief eenvoudige aanpassingen aan de brug gedaan kunnen worden in de vorm van geleiders waardoor de uitsteeksels “omzeild” kunnen worden. De verstaging “glijdt” dan langs de geleiders en blijft niet hangen. Uitkomst: geen schade.
  4. d) de gemeente wordt dringend verzocht dit nader te onderzoeken en actie te ondernemen (geleiders aan te brengen).
  5. e) de gemeente heeft in deze een zorgplicht. Dit soort ongelukken zijn geen reclame voor onze mooie binnensteedse jachthaven de Prinsentuin.

    De brief van de VSL kreeg nogal wat publiciteit in de media zoals in Liwadders en Omrop Fryslân.

 

Uit Liwwadders.

De gemeente Leeuwarden had veel eerder maatregelen moeten nemen om ongelukken voor de scheepvaart bij de Noorderburg in Leeuwarden te voorkomen. Dat schrijft voorzitter Klaus Spithost van de Vereniging Schippers te Leeuwarden in een brief aan de raad.

Vorige week brak de schipper van een tjalk twee ribben toen de twee masten afbraken nadat de verstaging van het schip in aanraking was gekomen met de onderkant van de openstaande brug.

Volgens Spithost zijn er in de afgelopen jaren diverse ongelukken bij de brug geweest. De Vereniging Schippers te Leeuwarden heeft al in een vrij vroeg stadium aangegeven dat er een oplossing is voor het voorkomen van ongelukken. Waarom hier geen actie op is gevolgd, is de Vereniging een raadsel.

  1. 8. Mutaties / nieuwe schepen / toetsingen door Hûs & Hiem
  2. a) de “Aeolus”.

Heeft afgelopen winter al in Leeuwarden gelegen en dat beviel zo goed dat een aanvraag is gedaan voor een definitieve plek. Het schip voldeed aan alle punten van de “checklist” van het beleidsplan en kreeg dus een positief advies. Het komt te liggen bij de kazerne op de plek van de vertrokken “Korwinthe”.

  1. b) Voormalig zeeschip

Moet nog worden aangeschaft; dus dit was eigenlijk het vragen van een pre-advies. Omdat er patrijspoorten in de romp gepland zijn, voldoet het ontwerp niet aan de huidige welstandseisen. Na invoering van het toekomstige beleidsplan zou dit geen belemmering meer zijn. Nu een negatief advies. Afwachten wanneer het nieuwe beleidsplan effectief wordt. Dan opnieuw aanvragen?

 

  1. c) de “Faldern”

Ligt aan de Snekertrekweg. Is al jaren aan het verbouwen. Het ziet er op zich prima uit, maar het definitieve resultaat wijkt af van de oorspronkelijke goedgekeurde tekeningen. Tussen de gemeente en de eigenaar is nu een stevig verschil van mening.

 

  1. d) Een ex-mijnenveger uit Belgisch Congo.

Ook dit betreft een aanvraag voor een ligplaats aan de Snekertrekweg. Dit schip zou met enige cosmetische aanpassingen (advies VSL?) tzt wel door de toets kunnen komen.

 

  1. e) Onze penningmeester Wouter Onrust is verhuisd (vervaren is een beter woord) van de Oostergrachtswal naar de Westersingel 70. Weer een open plek op de Oostergrachtswal.

 

  1. f) Annelies Hornstra is kennelijk aan het kwartetten. Na het arkje “Us Thus” en twee woonarken bij de kazerne, is nu een aanvraag gedaan voor een ligplaats van een luxe motor aan de Nieuwe Kade. In verband met onderhoud ligt het schip voorlopig aan de Snekertrekweg (naast de “Faldern”).

 

  1. g) Op 21 september zal de aanvraag van de “Princess” van de heer M. Jongedijk voor de locatie Snekertrekweg 20/22 door Hûs & Hiem besproken worden.

 

9.

Stremming Drachtserbrug

Deze brug zal bijna de hele herfst en winter gesloten zijn. Vanuit het westelijk deel van Leeuwarden met staande mast richting Groningen wordt dus een heel eind omvaren. Vanuit omgeving Emmakade richting Harlingen: idem. Aangezien de Stânfries X de Sinterklaas-intocht moet verzorgen, ligt het schip voorlopig aan de Willemskade ZZ (west).

 

10.

LVBHB

Onze voorzitter Klaus Spithost is toegetreden tot het bestuur van de LVBHB.

Zie http://www.lvbhb.nl/de-vereniging/bestuur/klaus-spithost/ Goed voor ons netwerk.

 

11.

Fietsendiefstallen.

Helaas moeten we melden dat op de Emmakade Zuid de afgelopen tijd fietsendiefstallen van waterwoners hebben plaatsgevonden. Oppassen.

 

  1. Herfstbijeenkomst / borrel.

De VSL is voornemens om op vrijdag 30 oktober a.s. een gezellige herfstbijeenkomst te organiseren. Gewoon weer eens met elkaar bijpraten / kennis maken.

Voor een hapje + drankje wordt gezorgd (gratis).

Plaats: de Stânfries X (zo’n 500 meter westelijk van de normale ligplaats en aan de andere kant van het water).

Tijd: van 16.00 tot 18.00 uur.

We zullen nog een extra herinnering versturen.

 

MVG

VSL-bestuur

 

De teksten in deze Nieuwsbrief zijn grotendeels van Anton Wachter, in overleg met de andere leden van het VSL-bestuur. Tekstuele commentaren dus naar: a.j.m.wachter@hetnet.nl of naar Klaus Spithost, k.spithost@it-works.nl

Comments are closed.